Dag 18. Napoleons wegen

7 augustus 2017 - Lesperon, Frankrijk

7 augustus, Maandag. Dag 18

Totaal 1530 km; van Hostens naar Lesperon, Camping Parc de Couchon

Via Biganon, Moustey, Pissos, Commensacq, Labouheyre, Escoursce, Onesse-et-Laharie.

Vanochtend weer vroeg gewekt door iets. Niet door hanen maar door het geblaf van een meute honden verderop. Uiteindelijk dan maar weer vroeg vertrokken met prachtig fietsweer. Niet met de koperen knaap op ons hoofd maar met een mooie licht bewolkte lucht. Prima temperatuur en weer geen wind. Het vooruitzicht dat we hadden waren lange rechte wegen met naaldbomen langs het hele traject. In het verleden aangelegd door keizer Napoleon. Deze was destijds gek op symmetrie. Gevolg daarvan zijn dan ook de bossen waarvan de bomen in mooie rechte lijnen en op dezelfde afstand van elkaar groeien. Ook het onderhoud gebeurt op dezelfde manier. Geen kans op “Witte Wieven” zou je zeggen. Zou je zeggen ja, maar zo nu en dan is het deze dames toch gelukt om zich tussen de gevestigde orde een plek te verwerven. In hoge vaart zijn we deze dames dan ook gepasseerd. Zo hadden ze geen kans om ons het desolate  landschap in te lokken. Zoals gezegd hadden we het vooruitzicht op een lang en vervelend en bovenal warme etappe. Dit laatste bleef ons gelukkig bespaard waardoor we een relatief makkelijke etappe hebben gehad. In sneltreinvaart hadden we voor 11 uur al 50 kilometer afgelegd. Vanwege deze trein hebben we s ’middags  maar regelmatig tijd voor koffie en cake genomen.  Te vroeg op een camping verschijnen zou tenslotte afbreuk doen aan onze imago.

Gisteren had ik achteraf toch nog weer een slechte dag. Op de een of andere manier heb ik mezelf blijkbaar opgeblazen. Dit uitte zich in een emotionele bui en daardoor een minder gezellige dag voor Gerard. Vandaag kon ik achter de rug van Gerard weer op adem komen. Thanks Gerard!

Ook vandaag op een andere manier een emotionele dag, mijn moeder zou vandaag haar verjaardag vieren. 81 jaar zou ze zijn geworden. Door achter Gerard aan te kunnen rijden heb ik dit goed kunnen verwerken. Door het hoge tempo konden er op tijd naar een camping zoeken. En werkelijk in de middel of niks reden we het campingterrein op van een Engelsman  uit Manchester. "Pick any spot you like”. Was zijn antwoord “ and take a nice jump in our Pool”. Tsja het leven van een pelgrim gaat niet altijd……. Om 14:30 doken Gerard en ik dan ook in het zwembad. En daarna “lekker Yte” en een biertje. Morgen naar Dax. En daarna de bergen zien. En het weer vanavond, voorspelt niet veel goeds. Op het moment dat ik dit schrijf hoor ik het al rommelen in de verte.

1. Jaap:
    7 augustus 2017
    Volgens mij zit er in Dax een heerlijker delicatessen winkel. Om aan te sterken voor de bergen.