Dag 17. Wijn, warmte en selfies

6 augustus 2017 - Hostens, Frankrijk

6 augustus, Zondag. Dag 17,

Totaal 1444 km; van Minzac naar Hostens, camping Les Arials

Via Pisseguin, St Georges, St Emilion, Branne, Guilac, Targon, Escoussans, Cadillac en Guillos.

En we hadden vandaag voor het eerst de wind in de rug en direct ook al een zonnetje die later veranderde in ZON  welke erg heet werd. Vandaag hebben we ook een bezoek gebracht aan het wijngebied van Frankrijk, het gebied van de “Grand cru”. en de prachtige oude wijnstad St Emilion. Daar hebben we onder de oude gebouwen mogen aanschouwen hoe een mondaine uitziende  jonge vrouw probeerde daar een selfie te maken. Dit bleek een hele operatie. De stand van haar hoofd moest goed zijn, haar lippen juist getuit en bovendien moesten haar benen blijkbaar ook nog te zien zijn. Daarnaast natuurlijk ook nog iets van de omgeving of het gebouw waar men voorstaat. Man, wat een geduld moet je daarvoor hebben. En dan is het niet 1 keer klikken maar wel 20 keer, en telkens een andere getuite lip. Gerard wilde een foto maken van een oude poort. Maar helaas werd hij daarbij gehinderd door deze jonge dame. Aandacht voor haar omgeving had ze niet want  dan had ze kunnen zien dat Gerard ook met zijn lippen stond te tuiten. Maar dan meer van onmacht en ongeduld. Helaas voor Gerard kwam de volgende groep toeristen en op selfies verzotte dames al weer voorbij. Geen foto dus voor Gerard. Gelukkig had ik er al wel een gemaakt.

Het wisselende landschap zegt ook iets over de welgesteldheid van haar bewoners . In Minzac waar wij op de camping hebben overnacht stonden er veel oude auto’s in de tuin. 20 km verder, in het wijngebied, stonden er ook oude auto’s in de tuin, maar dan volledig gerestaureerd, werkend en onbetaalbaar. Tsja, wat een wijntje al niet voor elkaar kan krijgen. Nog 150 km tot aan de Spaans grens. Wie had dat verwacht? Morgen wachten ons de lange rechte wegen door een bosrijk gebied met met name naaldbomen en warmte.

1. Janneke Broers:
    6 augustus 2017
    Al weer een prachtige dag voor jullie. Al weer bijna in Spanje! Ik vind het een geweldige prestatie van jullie!