Dag 19. Bergen in zicht

8 augustus 2017 - Gave d'Oloron, Frankrijk

8 augustus , Dinsdag. Dag 19

Totaal 1593 km; van Lesperon naar Sorde-l Abbaye, camping municipal La Galuppe

Via Taller, Gourbera, Dax, Cagnotte, en Peyrehorade.

Vannacht hebben we behoorlijk slecht weer gehad, flink onweer en hebben we genoeg regen op de tent horen vallen. Gevolg hiervan is dat we alles nat hebben moeten inpakken. Nu zou je zeggen dat we richting Spanje gaan, een  droog en zonnig land. Maar helaas bewijst vandaag het tegendeel. In dit gedeelte van het land is het op dit moment slecht weer. Maar goed, ondanks dit regenachtige weer mogen we tot nu toe niet klagen. Na een kop koffie te hebben gehad in de bar van onze Engelse gastheer zijn we vertrokken. In het dorpje van Lesperon komen we een bord tegen waarop staat dat we nog 893 km te gaan hebben naar Santiago. Lekkuhhhh!!

We schieten al aardig op. Vandaag plannen we een korte route in naar Dax om daar een rustdag te nemen. Over de wegen van Napoleon en door zijn bossen gaan we met een flinke vaart door het nog steeds wat dor ogende landschap.  De lange rechte wegen maken het er niet spannender op. Dus vandaag eigenlijk weinig oog voor de omgeving.

In Dax aangekomen hebben we onszelf getrakteerd op een lekkere kop koffie met gebak. Daar hebben we ook besloten om nog 25 km door te gaan. En achter Peyrehorade een camping te zoeken. Onderweg daar naar toe komen we 4 wandelaars tegen. Als het goed is moeten we nu ook meer Caminogangers tegen komen. Te voet, te paard of op de fiets. Tot nu toe is dat ons erg tegengevallen, maar we gaan er vanuit dat we die vanaf nu ruimschoots gaan tegenkomen. Het terrein naar onze halteplaats toe wordt wel steeds heuvelachtiger. En vlak voordat we Peyrehorade binnen rijden zien we dan ook de eerste continueren van wat ons nog te wachten staat. De bergen tussen Frankrijk en Spanje. Waar Hannibal met zijn leger met  olifanten eens de passen hebben overwonnen. De Pyreneeën! Ook de klimmen worden steeds steiler. Maar inmiddels zijn we aardig getraind,hebben turbodijen gekweekt  en zijn we klaar voor deze klus. Laat maar komen die toppers! Uiteindelijk een camping gevonden, rustiek gelegen aan de oevers van de Gave d'Oloron, aan de rand van het plaatsje Sorde L'Abbaye, Les Landes. Het staat nu geschreven alsof het een aanbeveling zou zijn in een toeristisch blad. Maar daar hebben we wel gratis gestaan!!! De beheerders waren er niet.

1. Rutger:
    9 augustus 2017