Dag 27. Pieken en dalen

16 augustus 2017 - Sarria, Spanje

16 augustus. Woensdag. Dag 27

Totaal 2308 km; van Cacabelos naar Sarria, in een tweepersoons kamer in een ietwat minder luxe huisvesting dan dat we de laatste twee dagen gewend waren, pension “Los Bladones”.

Via Villafranca, Vega de Valcare, Cebreiro, Alto de Poio en Samos.

Van het plannen van een reis naar een stad die Santiago heet en in Spanje ligt, naar de dag dat we die stad in daadwerkelijk Spanje binnen rijden. Das toch genieten? Nog één dag. En dan is het zover. Dan hebben we Santiago bereikt.

Vandaag nog even de dag “before”. Het beloofde ook een lange  dag te worden. Vandaag de laatste toppen van de bergen die voor Santiago liggen. Twee toppen rond de 1300 meter. Met een lange aanloop voordat we deze bereikt hadden. De tocht die nu al 27 dagen duurt laat zijn sporen achter op onze lichamen. We worden zelfs een beetje mager. Ook het ééntonige eten helpt hier ook een handje in mee. Aangezien we in Frankrijk onze kampeerspullen hebben terug gestuurd zijn we afhankelijk van datgene we in de Spaanse horeca kunnen krijgen. Echt eten kunnen we in de restaurants na 20:00 of 21:00 uur. En aangezien we tegen die tijd al vaak liggen te knorren zijn we aangewezen op de refugiés of de cafetaria’s in de plaatsen waar we verblijven. Vers???? Das maar de vraag.

Het eten wat we kunnen bemachtigen bevat in ieder geval voldoende koolhydraten om de tocht te kunnen draaien. Of het de nodige zaken bevat om ook gezond te blijven kun je je afvragen. Maar goed. Wij wilden dit doen, dus moeten we ook niet zeuren.

Vandaag was toch weer een lange en vermoeiende dag. De tocht was korter dan anders maar door de aanloop naar de top was het eigenlijk een tegenvaller. We zien ook enorm uit naar een terugkeer naar huis en haard. En zoals zo vaak zijn dan de laatste loodjes het zwaarst.

Maar vandaag ook nog een dag waarin we wat competitie hadden met twee Portugezen. Deze zijn we al een aantal keren tegengekomen in de verschillende plaatsen. Hun komst is al ver van te voren te horen. Onder begeleiding van Portugese muziek rijden zij in Spanje rond. Soms leuk, maar het begon vandaag toch wat te irriteren. De een ziet eruit als Jerom ( uit Suske en Wiske) en de ander als een politicus met bril. ( jullie mogen zelf verzinnen hoe deze er dan uit ziet.) de bril is er in ieder geval zwart en stevig. Zij zouden ons onder de toppen wel even voorbij rijden. Haha. Dat hadden ze gedacht.

Hoe dan ook, onze uitdaging, onze “strijd” is bijna gestreden. Morgen hebben weinig de laatste 120 km voor de boeg. Samen gaan we de reis voltooien en dan naar huis. Maar eerst weer “lekker ite en sliepe. “ een goeje jun en oant moarn”. Voor de niet Friezen onder ons; lekker eten en slapen, een prettige avond en tot morgen.

1. Jorien:
    16 augustus 2017
    Succes morgen met de laatste kilometers! Super trots op jullie!
  2. Janneke Broers:
    16 augustus 2017
    Toppers zijn jullie! Ik heb genoten van de verhalen! Heel veel succes morgen!
  3. Namknoj tie:
    Petsje ôf foar jim! Safolle dagen op 'e fyts!! Pffffff
    Sûn ite kin thús ommers wol wer...
  4. Ellen:
    16 augustus 2017
    En dan eindelijk Santiago de Compastela in zicht. Na maanden van voorbereiden komt morgen na heeeeeeeeel veel kilometers een eind aan jullie fietstocht. Een geweldige prestatie, we zullen een diepe buiging maken als jullie zaterdag op Schiphol arriveren.
    Heel veel fietsplezier nog de laatste 120 km, we fietsen ze in gedachten met jullie mee. Dikke knuffel van Gretha en mij
  5. Henri:
    17 augustus 2017
    Wim en Gerard, prima prestatie. Deze kan van de Bucket list af, al heeft deze er maar mogelijk maar heel kort op gestaan. Fantastisch en goede terug reis met veel lekker eten en drinken!
  6. Wilma:
    17 augustus 2017
    Mooie prestatie. Een uitdaging waar je nog jaren op terug kan kijken. Vandaag de laatste kilometers. Succes en geniet er nog even van
  7. André:
    17 augustus 2017
    Ik heb genoten van de verslagen iedere dag. Mooie schrijfstijl!! Complimenten met deze prestatie. Thuis weer lekker vlak fietsen . Goede thuiskomst gewenst!
  8. Nienke:
    17 augustus 2017
    Heel veel succes met de laatste loodjes! En vooral genieten: dit is het moment waar jullie al die maanden naar toe hebben geleefd!