Dag 12. Echte pelgrims?

1 augustus 2017 - Ingrandes, Frankrijk

1 augustus, Dinsdag. Dag 12

Totaal 1075 km; van Veigne naar Ingrandes sur Vienne, camping Le Petit Trianon Saint Ustre

Via Sorigny, St Maure de Touraine, Pussigny, Dange St Romain naar Ingrandes sur Vienne.

Gisteren twijfelden we even of er vandaag een rustdag zou worden ingepland. Zowel Gerard als ik merken de inspanningen van de afgelopen dagen. Uit de ontmoeting met Marielle en Peter en hun kinderen kregen we de informatie dat er een dikke 50 kilometer verderop een mooie “ kasteel camping” zou liggen. Met zwembad, prima eetgelegenheid en wasmachine.  Aangezien we onze kleding al ruime tijd niet meer met zeep hebben kunnen wassen leek ons vooral dat laatste reden genoeg om daar maar naar toe te rijden en daar de rustdag te plannen. De eetgelegenheid was daarbij een mooie vooruitzicht en bijkomstigheid. Tsja, ik moet natuurlijk wel eerlijk blijven. Elke dag karige pelgrimsmaaltijden laten hun sporen zichtbaar na en vraagt om zo nu en dan wat luxe.

De rit was kort maar zeker niet minder zwaar dan de andere ritten. De temperaturen zijn nu steeds verder zuidelijker komen aan het stijgen en de zon heeft steeds minder last van wolkjes die haar in de weg zitten. Dus is het flink zweten. Direct in de eerste kilometer vanaf de camping kregen we via een kleine dwaling van de GPS dezelfde heuvel twee keer voor de kiezen. Dachten we dat de eerste klim stevig was, bleek de andere klim nog zwaarder. Ook passeerden we vandaag de paal die ons er aan herinnerde dat we op de helft van onze tocht zijn. Na onze eerste bak koffie op een terras in één van de plaatsen die we hebben aangedaan werden we bijgehaald door Peter en zijn gezin. Daaro hebben we besloten samen op te fietsen en in colonne zijn we uiteindelijk naar de camping gereden. Met de wetenschap dat we daar een dag zouden blijven hebben we ons rustig geïnstalleerd onder de bomen en na een verkoelende duik in het zwembad  hebben we aandacht besteed aan de innerlijke mens. Zoals het een goed pelgrim betaamt uiteraard met een simpele en sobere maaltijd. Helaas ben ik, voor het bewijs van mijn verhaal, vergeten daar foto’s van te maken. Maar het was echt karig, neem dat maar van me aan. Heerlijk genoten van een pelgrims maal; Bier, wijn en frans eten uit een Engelse keuken.

‘Very simple, but very delicieus’.

1. Wilma:
    2 augustus 2017
    Wat stoer dat die kinderen ook die tocht fietsen