Dag 11. Langs de Loire, onverwachte bekenden en een prachtige bestemming voor een fietsvakantie

31 juli 2017 - Veigné, Frankrijk

31 juli, Maandag. Dag 11

Totaal 1005 km; van Muides sur Loire naar Veigne , camping  Onlycamp de la Plage Dange st Romain st Ustre

Fietsend via Blois, Chouzy sur Cisse, Onzain (volgens Gerard het Groningse woord voor onzin), Monteaux, Cangey, Amboise, Tours naar Veigne alwaar we een kleine camping hebben gevonden. Deze route heeft ons de hele dag langs een prachtige, wilde en een nog onaangepaste rivier (de Loire) in Europa gevoerd. Een prachtig landschap en een route op de GPS die ons door kleine pittoreske dorpjes voerde met diverse wijnboeren en kleine kastelen. De route wordt ook wel de kastelenroute genoemd. Een echte aanrader om deze op de fiets te volgens. TIP! Aan Ellen; “volgend jaar met ons tweeën? “

En een tocht die ons tevens leidde naar het einde van het eerste routeboekje van de St. Jacobs fietsroute. Tour staat als slotstad  in het boek.

Een rit die voor ons bijna hemels begon. Het was windstil (echt waar!) en de temperaturen erg aangenaam om te fietsen. We wisten niet wat ons overkwam.

Een mooie dag, waarop we ons dus maar eens beloond hebben met een heerlijk petit dejeuner.  Een lekkere kop koffie, toast avec marmelade en Chocopasta en een overheerlijke verse Jus d’orange .  Een goed begin voor een strak tempo over de glooiende Franse fietspaden. De hele dag hebben we boven de 20 kilometers gereden. En toch maar 95 km omdat we ook veel aandacht hebben besteed aan het landschap waar we door heen reden.

Eigenlijk een rit waarover weinig te melden valt. Behalve dan mijn eerste val. Op veel fietspaden zijn de wegen afgezet door hekjes waar je je als fietser doorheen moet wurmen. Tot nu toe ging het passeren van deze versperringen voorspoedig. Behalve dan vandaag.

Doordat ik iets te laat instuurde klapte mijn tas aan de voorkant van de fiets tegen een paaltje met als gevolg dat ik onderuit ging. Gelukkig kon ik de klap goed opvangen waardoor ik de  schade kon beperken. Les geleerd. Niet alles lukt met de snelheid waarmee ik de poortjes benader.

Hoe klein de wereld is blijkt wel uit de ontmoeting doe we hebben gehad in Tours. Een gezin uit Leeuwarden  met twee jonge kinderen stonden daar voor de kathedraal te kijken en spraken ons aan. Later op de camping, waar we hen weer tegen kwamen, bleek er een connectie met Jorien te zijn. Gerard was helemaal verguld over die toevalligheid. Zowel Gerard als ik zijn wel erg onder de indruk van de tocht die zij als jong gezin op de fiets maken. Zeker omdat we zelf weten wat ze de afgelopen dagen voor weer hebben meegemaakt en welke wegen ze hebben gefietst. Groot compliment !!!!! Diep respect.

De avond eindigde uiteindelijk zoals deze begon. Heerlijke temperatuur en windstil weer. Vannacht wordt er wel onweer voorspeld en schijnt de wind morgen eindelijk te gaan draaien richting het zuiden. Voor ons zuidwaarts rijdende fietsers dus zeer gunstig.

Graag nog even een note  voor de mensen die ons volgen en Appen. Het aantal volgers en WhatsAppers  is zo groot dat het ons niet altijd lukt om te antwoorden. De mb’s vliegen er doorheen. Wel vinden wij het erg leuk om te horen, te lezen en te zien hoe er met ons wordt meegeleefd. Bedankt daarvoor via deze weg. Dat maakt de reis voor ons ook een stuk aangenamer.

1. Pieter Louwerens:
    31 juli 2017
    We genieten iedere dag van jullie reisverhalen en kijken er naar uit . Ook voor jullie trots en respect !
  2. José van Valkengoed:
    2 augustus 2017
    Fantastisch om de verhalen te lezen, heel veel succes heren met de reis. Toppers zijn jullie!