Dag 22. Over berg en dal en snoepgoed

11 augustus 2017 - Navarrete, Spanje

11 augustus, Vrijdag. Dag 22

Totaal 1751 km; van Cizur Minor naar Navarette,  tweepersoonskamer in 3 sterren hotel Rey Sancho (voor echte pelgrims)

Via Legarda, Uterga, Puente de la Reigna, Lizarra, sansol, Logrono.

Na een licht ontbijt uit de automaat van ons Camino overnachtingsplaats zijn we vertrokken met een aantal tips van de beheerder om vooral niet de directe route de berg op te gaan. Deze tips waren al verwerkt in het routeboekje. Dus geen probleem. De route was niet helemaal vlak. Zeg maar gerust helemaal niet vlak. Het begin leek nog aardig, maar de rest van de dag was het zwoegen en zweten in het bergachtige terrein en in de warmte. Vandaag gemeten 34 graden. De verhalen over de vlaktes van Spanje zijn waar. De wind was stevig maar gelukkig niet tegen ons. Wel koud, dus was het raadzaam om de windstopper aan te houden. Hoewel dat bij het klimmen weer erg warm was. Onderweg heel erg veel lopende pelgrims gezien. Niet meer met bosjes uit de bosjes, maar genoeg om over te struikelen. En veel van deze lopers liepen er niet echt fris meer bij. Velen hebben wandelstokken maar vragen eigenlijk om loopkrukken.Van de meesten lopers is de herkomst niet te zien. Aangepaste kleding en merken zijn tegenwoordig overal te krijgen. Maar 1 persoon sprong er in Uterga echt wel uit. Een echte originele Japanner!! Zie foto.

Na Uterga bleven de “ups en downs” zich achter elkaar melden. Tegen de middag hadden we voornamelijk UPS. Om de moed er in te houden bleef ik maar denken “ what goes up, must come down”. De afdalingen bleven dan ook niet uit. Lang en recht naar beneden. Met Gerard als een Eddy de Eagle voorop, laag op zijn fiets over het stuur hangend naar  beneden. Uiteindelijk leek de etappe van vandaag ook redelijk makkelijk te eindigen. Maar helaas had het Spaanse land nog een verrassing in petto. De stad Navarette ligt namelijk weer op zo’n bult. En in vrij korte tijd moet deze bult worden overbrugt. En niet alleen over mooie super vlakke geasfalteerde wegen. Maar over grind en ander onverhard materiaal. Flink bezweet kwamen we dan ook in Navarette aan. Na even een kleine zoektocht naar een slaapplaats hebben we plek kunnen vinden in hotel in het centrum.

Na het eten ( een pelgrims maaltijd natuurlijk) hebben we nog even in het stadje rond gedwaald. En wat vonden we in de plaatselijke snoep automaat? ( foto). Voor elk wat wils, zal ik maar zeggen.

Na vandaag nog maar 600 km.

Morgen weer een dag.

1. Piet:
    11 augustus 2017
    De stier van Osborne. Hier zijn wij jaaaren geleden ook langs gefietst, maar dan wel op de motorfiets.
  2. Pieter Louwerens:
    11 augustus 2017
    Prachtige foto's , een mooi landschap en monumenten .